Temel Edebiyat Bilgileri
Yahya Kemal ise nazmı nesirden uzaklaştırmıştır.
2. M. Akif ile Ahmet Haşim’in ortak özelliği, hece ölçüsü ile hiş şiir yazmamışlardır.
3. M. Akif, T. Fikret, Y. Kemal ve Cenap Şehabettin’in ortak özelliği, roman türünde eser vermemişlerdir.
4. Yahya Kemal’in “Türkçe ağzımda anamın ak sütü gibidir.” sözünde Türkçeye verdiği önemi görüyoruz.
“Türkçem benim ses bayrağım.” Fazıl Hüsnü Dağlarca
5. “Her ne yazmışsam görüpte, yaşayıpta yazmışımdır.” Mehmet Akif Ersoy
6. Tevfik Fikret “Şermin”, Yahya Kemal “Ok” şiiri dışında hece ölçüsünü kullanmamışlardır.
7. Ahmet Mithat ve H. Rahmi’nin ortak özelliği, romanda olayın akışını kesip okuyucuya bilgi vermeleridir.
8. Yazılan ilk tiyatro Şinasi’nin “Şair Evlenmesi”, oynanan ilk tiyatro Namık Kemal’in “Vatan Yahut Silistre”
9. Tiyatrolar Tanzimat 1. Dönemde oynamak, 2. Dönemde ise okunmak için yazılmıştır.
10. Beş mesneviye hamse denir. Hamse Sahipleri; Nevizade Atai, Fuzuli, Taşlıcalı Yahya
11. Modern Türk Tiyatrosunun Kurucusu Muhsin Ertuğrul’dur “Renkli Fener”
12. Halk Edb. ile Divan Edb. Ortak özellikleri;
a. Şiire düz yazıdan daha fazla önem vermişlerdir.
b. Şairler şiirlerinde mahlas kullanmışlardır.
13. Türk Edebiyatında Halit Ziya’nın “Mezardan Sesler”, Yakup Kadri’nin “Okun Ucundan” ve “Erenlerin
Bağından”, Mehmet Rauf’un “Siyah Đnciler” mensur şiir özelliği gösteren şiirlerdir.
14. Halk Edebiyatı sanatçılarının şiirlerini topladığı kitaba “Cönk”, en güzel şiirlerinin derlendiği kitaba
“Güldeste”, Divan Edebiyatı şiirlerinin toplandığı esere “Divan” denir.
15. Durum hikayeciliğinin ilk temsilcisi Anton Çehov’dur. Türk Edebiyatında ise Sait Faik Abasıyanık’tır.
Olay hikayeciliğinin ilk temsilcisi Mauppassant’tır. Türk Edebiyatında ise Ömer Seyfettin’dir.
16. Türk Edebiyatında bazı yazarlar takma ad kullanmışlardır.
b. Peyami Safa Server Bedii
c. Türkçü Şair Mehmet Emin
d. Bayrak Şairi Arif Nihat Asya
e. Çile Şairi Necip Fazıl
f. Vatan Şairi Namık Kemal
g. Diriliş Şairi Sezai Karakoç
17. Türk Edebiyatında heceyle yazılmış ilk tiyatro Yusuf Ziya Ortaç “Binnaz”
18. Tanzimat 2’de Divan Edb. Nazım biçimleri yanında batı edb. Nazım biçimleri de kullanılmıştır. Ancak
Serveti Fünun Edb.’da Divan Edb. Nazım biçimleri terk edilmiştir.
19. T. Edebiyatında uyaksız ilk şiir örneği “Volidem”dir. Abdülhak Hamit
Đlk pastoral şiir “Sahra” Abdülhak Hamit
Đlk köy şiiri “Köylü Kızların Şiiri” Muallim Naci
20. Tuyuğ ve şarkı Türklerin divan edebiyatına kattığı iki nazım biçimidir.
21. Halk Edb. Taşlama ~ Divan Edb. Hici ~ Günümüz Edb. Yergi ~ Satirik
22. Sözlü Edb. Koşuk ~ Halk Edb. Koşma ~ Divan Edb. Gazel
23. Sözlü Edb. Sagu ~ Halk Edb. Ağıt ~ Divan Edb. Mersiye
24. Divan nesrinde noktalama işaretleri kullanılmamıştır. Noktala işaretleri ilk kez Tanzimat Döneminde
kullanılmıştır. Şinasi “Şair Evlenmesi”
25. Đnsanlık Komedyası Balzac
Yalnızlıklar Komedyası Shakespeare
Đlahi Komedya Dante
26. Varlık Dergisi Yaşar Nabi
Akbaba Dergisi Yusuf Ziya
Hıyaban Dergisi Orhan Seyfi
Ay Dede Dergisi Refik Halit
Sebilürreşad Dergisi Mehmet Akif
Büyük Doğu Dergisi Necip Fazıl
Diriliş Dergisi Sezai Karakoç
27. Tanzimat Döneminde;
a. Muhbir Ali Suavi
b. Devir Ahmet Mithat Efendi
c. Đbret Namık Kemal
d. Đkdam A. Cevdet Paşa
28. Kurtuluş Savaşı’nı konu alan romanlar;
a. Yaban Yakup Kadri
b. Ateşten Gömlek Halide Edip
c. Küçük Ağa Tağrık Buğra
d. Yorgun Savaşçı Kemal Tahir
e. Toz Duman Đçinde Talip Apaydın
Paylaş:Facebook Twitter Google+
Hiç yorum yok: