TEMEL EDEBİYAT BİLGİLERİ

                         Temel Edebiyat Bilgileri



1. T. Fikret ve M. Akif’in ortak özelliği, nazmı nesre yaklaştırmıştır.

Yahya Kemal ise nazmı nesirden uzaklaştırmıştır.

2. M. Akif ile Ahmet Haşim’in ortak özelliği, hece ölçüsü ile hiş şiir yazmamışlardır.

3. M. Akif, T. Fikret, Y. Kemal ve Cenap Şehabettin’in ortak özelliği, roman türünde eser vermemişlerdir.

4. Yahya Kemal’in “Türkçe ağzımda anamın ak sütü gibidir.” sözünde Türkçeye verdiği önemi görüyoruz.

“Türkçem benim ses bayrağım.” Fazıl Hüsnü Dağlarca

5. “Her ne yazmışsam görüpte, yaşayıpta yazmışımdır.” Mehmet Akif Ersoy

6. Tevfik Fikret “Şermin”, Yahya Kemal “Ok” şiiri dışında hece ölçüsünü kullanmamışlardır.

7. Ahmet Mithat ve H. Rahmi’nin ortak özelliği, romanda olayın akışını kesip okuyucuya bilgi vermeleridir.

8. Yazılan ilk tiyatro Şinasi’nin “Şair Evlenmesi”, oynanan ilk tiyatro Namık Kemal’in “Vatan Yahut Silistre”

9. Tiyatrolar Tanzimat 1. Dönemde oynamak, 2. Dönemde ise okunmak için yazılmıştır.

10. Beş mesneviye hamse denir. Hamse Sahipleri; Nevizade Atai, Fuzuli, Taşlıcalı Yahya

11. Modern Türk Tiyatrosunun Kurucusu Muhsin Ertuğrul’dur “Renkli Fener”

12. Halk Edb. ile Divan Edb. Ortak özellikleri;

a. Şiire düz yazıdan daha fazla önem vermişlerdir.

b. Şairler şiirlerinde mahlas kullanmışlardır.

13. Türk Edebiyatında Halit Ziya’nın “Mezardan Sesler”, Yakup Kadri’nin “Okun Ucundan” ve “Erenlerin

Bağından”, Mehmet Rauf’un “Siyah Đnciler” mensur şiir özelliği gösteren şiirlerdir.

14. Halk Edebiyatı sanatçılarının şiirlerini topladığı kitaba “Cönk”, en güzel şiirlerinin derlendiği kitaba

“Güldeste”, Divan Edebiyatı şiirlerinin toplandığı esere “Divan” denir.

15. Durum hikayeciliğinin ilk temsilcisi Anton Çehov’dur. Türk Edebiyatında ise Sait Faik Abasıyanık’tır.

Olay hikayeciliğinin ilk temsilcisi Mauppassant’tır. Türk Edebiyatında ise Ömer Seyfettin’dir.

16. Türk Edebiyatında bazı yazarlar takma ad kullanmışlardır.

b. Peyami Safa   Server Bedii

c. Türkçü Şair   Mehmet Emin

d. Bayrak Şairi   Arif Nihat Asya

e. Çile Şairi   Necip Fazıl

f. Vatan Şairi   Namık Kemal

g. Diriliş Şairi   Sezai Karakoç

17. Türk Edebiyatında heceyle yazılmış ilk tiyatro Yusuf Ziya Ortaç “Binnaz”

18. Tanzimat 2’de Divan Edb. Nazım biçimleri yanında batı edb. Nazım biçimleri de kullanılmıştır. Ancak

Serveti Fünun Edb.’da Divan Edb. Nazım biçimleri terk edilmiştir.

19. T. Edebiyatında uyaksız ilk şiir örneği “Volidem”dir.  Abdülhak Hamit

Đlk pastoral şiir   “Sahra” Abdülhak Hamit

Đlk köy şiiri   “Köylü Kızların Şiiri” Muallim Naci

20. Tuyuğ ve şarkı   Türklerin divan edebiyatına kattığı iki nazım biçimidir.

21. Halk Edb.   Taşlama ~ Divan Edb.   Hici ~ Günümüz Edb.   Yergi ~   Satirik

22. Sözlü Edb.   Koşuk ~ Halk Edb.   Koşma ~ Divan Edb.   Gazel

23. Sözlü Edb.   Sagu ~ Halk Edb.   Ağıt ~ Divan Edb.   Mersiye

24. Divan nesrinde noktalama işaretleri kullanılmamıştır. Noktala işaretleri ilk kez Tanzimat Döneminde

kullanılmıştır. Şinasi “Şair Evlenmesi”

25. Đnsanlık Komedyası   Balzac

Yalnızlıklar Komedyası   Shakespeare

Đlahi Komedya   Dante

26. Varlık Dergisi   Yaşar Nabi

Akbaba Dergisi   Yusuf Ziya

Hıyaban Dergisi   Orhan Seyfi

Ay Dede Dergisi   Refik Halit

Sebilürreşad Dergisi   Mehmet Akif

Büyük Doğu Dergisi   Necip Fazıl

Diriliş Dergisi   Sezai Karakoç

27. Tanzimat Döneminde;

a. Muhbir   Ali Suavi

b. Devir   Ahmet Mithat Efendi

c. Đbret   Namık Kemal

d. Đkdam   A. Cevdet Paşa

28. Kurtuluş Savaşı’nı konu alan romanlar;

a. Yaban   Yakup Kadri

b. Ateşten Gömlek   Halide Edip

c. Küçük Ağa   Tağrık Buğra

d. Yorgun Savaşçı   Kemal Tahir

e. Toz Duman Đçinde   Talip Apaydın

Paylaş:Facebook Twitter Google+
post-edit

Hiç yorum yok: